Akeba perustettiin kesällä 2011 yritysten kasvavaan tarpeeseen ostaa taloushallinnon ja rahoituksen kehittämiseen liittyvää konsultointia. Kuuden vuoden aikana on tapahtunut paljon ja tässä muutamia oppeja joita matkan varrelta on tarttunut mukaan.

Jos on utelias ja haluaa tehdä kehitystyötä projektinomaisesti, on yrittäjyys loistava vaihtoehto siihen. Projektit alkavat ja loppuvat. Uudet asiakkaat tuovat mukanaan uuden organisaation, uudet tavoitteet ja uudet kehityshankkeet. Toisaalta vanhojen asiakkaiden kanssa on helppo jatkaa tekemistä uusissa hankkeissa kun organisaatio on jo valmiiksi tuttu.

Vuodet eivät ole samanlaisia. Yrittäjyyden alkuaikoina olin enemmän huolissani siitä, kuinka saada osaamista ja palveluita myytyä asiakkaalle. Tauot isojen projektien välillä tuottivat päänvaivaa. Nyt tuntuu hienolta kun saa välillä vetää henkeä ja valmistautua seuraavaan projektiin. Rauhallisempia aikoja voi käyttää opiskeluun ja verkostoitumiseen. Esimerkiksi vuonna 2014 kertasin laajasti talouden kursseja ja suoritin tilintarkastajatutkinnon.

Verkostoituminen, verkostoituminen ja verkostoituminen. Käyntikorttien vaihtaminen cocktailkutsuilla ei kuitenkaan riitä, vaan tarvitaan syvällisempää verkostoitumista; tutustumista siihen, mitä eri osaajat voivat tuoda asiakkaalle tai kuinka täydentää omaa osaamistaan verkoston osaamisella. Tutusta asiantuntijaverkostosta on helppo suositella osaajia omien asiakkaiden tarpeisiin.

Asiakas ei aina tarkalleen tiedä mitä haluaa. Projektisuunnitelman laatimiseen kannattaa käyttää riittävästi yhteistä aikaa, että tavoite on kaikille selvä. Samalla selviää, mitä resursseja tarvitaan, kuka vastaa mistäkin ja mikä on tehtäväkohtainen, tarkka aikataulu.

Yksinyrittäjyys ei tarkoita yksin tekemistä. Teen työtä erilaisissa tilapäisissä verkostoissa, joihin kuuluu asiakkaan johtoa ja talousosastoa sekä asiakkaan muita neuvonantajia. Jokainen projekti on oma organisaationsa, joka rakentuu ja kehittyy projektin eri vaiheiden mukana. Lisäksi omista verkostoista saa neuvoja hankalissa tilanteissa ja niinä päivinä kun kaikki ei suju kuin valssi.

Työn tekopaikka ei ole tärkeä, yhteiset tavoitteet ja yhdessä tekeminen ovat. Mitä paremmin projektin ihmiset ovat sisäistäneet tämän, sitä parempia yleensä projektin tulokset ovat. Sama päämäärä kantaa ja kestää maantieteellisenkin välimatkan – isoissa kansainvälisissä hankkeissa iso osa yhteistyöstä tehdään puhelinkokouksissa – jokainen voi olla siinä maassa ja sillä aikavyöhykkeellä kun sattuu olemaan.

Teen oman näköistäni työtä. Parhaissa asiakasprojekteissa omat ja asiakkaan arvot kohtaavat. Akeban arvoja ovat oikeudenmukaisuus, rehellisyys ja halu tehdä asiat hyvin. Laadukkaat ratkaisut kestävät aikaa.

Annan tilaa nuorille mahdollisuuksieni mukaan; harjoittelupaikka, mentorointi ja työhön suosittelu. Joskus keskustelu vaikkapa vain siitä, mitä talousjohtaminen on tänään ja käytännössä auttaa taloushallinnosta kiinnostunutta eteenpäin. Erityisesti haluan auttaa nuoria naisia eteenpäin urallaan.

Jokainen vuosi Akeba-yrittäjänä on ollut erilainen ja yllätyksiä täynnä. Talouden kehityshanke, yritysjärjestely, hallinnon perustaminen uudelle yritykselle tai avustaminen pörssiin listauksessa ovat esimerkkejä projekteista. Lisäksi, uteliaalle on ollut uusia asioita opittavana koko ajan. Kiitos asiakkaille luottamuksesta, kotiväelle kannustuksesta ja verkostolle sparrauksesta ja kaikesta muusta avusta!

Mitä kuusi vuotta yrittäjänä on opettanut?